प्रकृति का वरदान – मधुविद्या

natures bounty

RV6.70 Nature’s bounties

Including Honey Doctrine

प्रकृति का वरदान – मधुविद्या

ऋषि:- बार्हस्पत्यो भारद्वाज: । देवता:- द्यावापृथिवी । जगती।

बार्हस्पत्यो -विद्वानों का भी विद्वान, भारद्वाज:- अत्यन्त शक्ति  से

सम्पन्न

इस सूक्त की व्याख्या में तीन बड़े महत्वपूर्ण शब्द प्रयुक्त हुए हैं.

घृत: – घृतवती,घृतश्रिया , घृतपृचा , घृतावृधा – घृत को स्नेहन भी कहते हैं- जीवन में सदा स्नेहयुक्त

 मनमुटाव रहित रहने से समाज में सौहर्द्र , संगठित रहने से समाजशक्ति , अस्पृश्यता भेदभाव जैसी  विकृतियों के स्थान पर समृद्ध  सुखमय समाज का निर्माण देखा जाता है.

मधु – स्नेह युक्त होना ही तो मधु जैसा मिठास जीवन में स्थापित करताहै. भारतीय दर्शन में मधुविद्या का बड़ा महत्व दिखाया

In proper understanding this sookt three words described below have to be considered in their wider context.

1.घृत ;-

Ghrit;- Commonly it is  known as ghee.  Ghee is also performs the function of a Lubricant. Metaphorically in personal relations Ghrit by removing friction adds to closeness, feelings of calm, mutual cooperation and affection. To the human body Ghrit provides strength and wellbeing. Thus Ghrit while it provides physical health and wellbeing to human body, metaphorically it provides the society with calm pleasant cooperative attitudes.

2.मधु ;   

Madhu Vidya is elaborately dealt with in Bridaranyakopanishad  2.5.(बृहदाराण्यकोपनिषद 2.5)

Basic premise is that honey is a sweet and highly desired material, both literally and metaphorically. Honey has physically sweet taste and stimulates health. Metaphorically Honey promotes by sweet agreeability and happy peace in all situations and experiences in life.

It is also not possible to trace as to which bee picked which flower for which part of this honey. Similarly in life pleasant living is made up as  the sum total of contributions of very small sweet agreeable, compliments from all elements the earth, unpolluted air, water, our pets, our relations, friends, colleagues, strangers on the street, innumerable sources that  are hard to identify individually.  Thus like honey there is no traceability for happiness in life.

As Upanishad says; Iyam pṛthivī sarveṣᾱṁ bhῡtᾱnᾱm madhu:

This earth is the honey of all beings. It is the essence and milk of all beings. People suck this earth as if they suck honey which has such a beautiful taste; and earth sucks everybody and everything as if they are honey to it. The earth is the honey of all, and everyone is the honey of the earth. The earth is absorbed into the ‘being’ of everything, and everything is absorbed into the ‘being’ of the earth. That is the meaning of saying that earth is the honey of all beings, and all beings are the honey of the earth. It is the honey that you absorb into your being by sucking, by licking, by enjoying, by making it a part of your own ‘being’. So does the earth make everything a part of its own ‘being’ by absorbing everything into itself. And so does every ‘being’ in the world suck the earth into itself and make it a part of its own ‘being’.

3.असश्चन्ती ;-Stands for selfless, anonymous actions without seeking rewards of actions  for self. This is what Ved describes in -कुर्वेन्नेवेह्कर्माणि जिजीविषेच्छत^ समा: | एवं त्वयि नान्यथेतो न कर्म लिप्यते नरे || यजु 40.2 , And Geeta ;कर्मण्येवाधिकारस्ते मा फलेषु कदाचन | मा कर्मफलहेतुर्भूमा ते सङ्गोsस्त्वकर्मणि || 2.47

Food Safety – Security  जैविक पदार्थ

1.घृतवती भुवनानामभिश्रियोर्वी पृथ्वी मधुदुघे सुपेशसा ।
द्यावापृथिवी वरुणस्य धर्मणा विष्कभिते अजरे भूरिरेतसा ।।AV 6.70.1

सम्पूर्ण पृथ्वी  भूमि और सौर ऊर्जा द्वारा प्रकृति के(वरुणस्य) सर्वव्यापी  नियमों  की व्यवस्था में  सदैव उत्तम माधुर्य लिए हुए (अन्नदि) पौष्टिक (स्वास्थ्य हितकारी) वीर्यवर्धक पदार्थों को प्रदान करने की अक्षय क्षमता रखती है.

(पर्यावरण संरक्षण की दृष्टि से भूमि की उर्वरकता,  प्रदूषन रहित कार्य योजना और सौर  ऊर्जा का अधिक से अधिक उपयोग का उपदेश इस वेद मंत्र से प्राप्त होता है )

Nature’s omnipotent omnipresent laws by combination of land and sun tirelessly supply of highly nutritious sweet (food) products from the entire expanse of land.
Biodiversity जैव विविधता का महत्व

2.असश्चन्ती भूरिधारे पयस्वती घृतं दुहाते सुकृते शुचिव्रते ।
राजन्ती अस्य भुवनस्य रोदसी अस्मे रेत: सिञ्चतं यन्मनुर्हितं ।।AV 6.70.2

भिन्न भिन्न क्षेत्रों में परस्पर स्वतंत्र रूप से स्थापित पर्यावरण द्यावा पृथिवी,सब जीव पशु, पक्षी, पर्यावरण के हितों की सुरक्षा से  मानव के पवित्र हितों की रक्षा के लिए जीवन को पवित्र मानसिकता और पौरुष प्रदान करने वाले सब सात्विक दूध, घी,  इत्यादि साधन प्राप्त कराते हैं. ( इस मंत्र में मानव जीवन के हित में जैव विविधता का महत्व दर्शाया गया है.)

Different diverse seemingly independent unconnected species of Nature make vital complimentary contributions to make available sustainable non corrupting disease free healthy food and environment.

 Innovations आविष्कार महत्व

3.यो वामृजवे क्रमणाय रोदसी मर्तो ददाश धिषणे स साधति ।
प्र प्रजाभिर्जायते धर्मणस्परि युवो: सिक्ता विषुरूपाणि सव्रता ।।AV 6.70.3

जो बुद्धिमान समाज को जन प्रकृति के  साधनों के  सरल अधिक लाभकारी मार्ग  दर्शाते हैं  वे समाज में धर्मानुसार जीवन आचरण की व्यवस्था स्थापित करने मे सहायक बनते हैं.

Devise innovative & simple processes to employ the natural complimentary bounties of naturally available resources like people, animals, sun and land, and provide society and its progeny with traditions of just and better sustainable lifestyle.

Rains वृष्टि जल

4.घृतेन द्यावापृथिवी अभीवृते घृतश्रिया घृतपृचा घृतावृधा ।
उर्वी पृथ्वी होतृवूर्ये पुरोहिते ते इद् विप्रा ईळते सुम्नमिष्टये ।।AV 6.70.4

वर्षा के जल घृत की तरह अत्यंत महत्वपूर्ण गुणवान और सर्वव्यापी  हैं.  पृथ्वी की  ऊर्वरक बनाने के साथ साथ इन की गुणवत्ता  विद्वत्जनों के जीवन में इष्ट की पूर्ति के लिए यज्ञादि सात्विक कर्मों के प्रेरक हैं.

All encompassing rain waters are of great importance and bring glory, satiation and growth. They provide soil with riches to promote bliss and enlightened temperaments in wise persons to perform yajnas to achieve their goals.

Honey Doctrine (Sweetness/happiness in life) मधुविद्या

5.मधु न: द्यावापृथिवी मिमिक्षतां मधुश्चुता मधुदुघे मधुव्रते ।
दधाने यज्ञं द्रविणं च देवता महि श्रवो वाजमस्मे सुवीर्यम् ।। AV6.70.5

जीवन में  सब ओर से क्षरित मधु जैसा धन धान्य स्वास्थ्य  युक्त प्रसन्न  चित्त समाज में यज्ञादि (दान,देवपूजा,संगतिकरण) के परिणाम होते हैं. यज्ञ ही मधुविद्या है.

All things that endow with all pervading, health wealth and happiness and derive from Nature’s resources on earth and atmosphere above it are results of efforts that are made selflessly, in charity and cooperation   in all walks of life like performing Yajnas.  And result in providing to all life desirable like sweet honey. ( All actions that in combination consist of  Charity, Care of environments, and Collective good for society are called Yajnas in Vedic terminology. )

6.ऊर्जं न: द्यौश्च पृथिवी च पिन्वतां पिता माता विश्वविदा सुदंससा ।
सं रराणे रोदसी विश्वशंभुवा सनिं वाजं रयिमस्मे समिन्वताम् ।।AV 6.70.6

द्युलोक वृष्टि  के जल द्वारा  सेचन करने से पिता समान है, उस जल को धारण करने वाली पृथ्वी माता समान है,और ये दोनो पृथिवी लोक,  प्राण शक्ति , अन्न , ऊर्जा,  बल और सब आवश्यकताओं को पूर्ण करने वाले हैं . ये द्यावापृथिवी सब को उपकार भाव से सुख शांति दे कर सब दुखों को दूर करते हैं .  समाज अपने हित में इस सत्मार्ग पर सदैव चले.

Nature’s action to bless us with Rain is likened to actions of a father, and earth’s action in receiving the rains and provide for our welfare are likened to the actions of a mother. Nature thus like both the parents provides us with all that is required to sustain us – breath of life, food, energy, comfort and happiness, remove our miseries and discomfort . To ensure this it is required of us to follow in correct path and behavior.

 

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